29 mars 2010

Pärlehamnen

På SOn håller vi på att arbeta om andra världskriget. Som tur var så valde våran SOlärare att vi skulle göra grupparbeten istället för ett historieprov!
Hon satte själv ihop grupperna och jag hamnade med Ida och Matte, en bra grupp enligt mig!

Vi bestämde oss direkt för att arbeta om "Pearl Harbor".
För er som inte vet vad det är för något så kan jag berätta att det är en hamn på ön Oahu, Hawaii. En stor del av hamnen samt området omkring upptogs av av en flottbas tillhörande USA:s flotta.
I stora drag skulle man kunna säga att de blev attackerade av japaner den 7 december 1941 och japanerna gick vinnande ur striden, och denna attacken ledde till att USA drogs in i Andra Världskriget.

Redovisningen går ut på att man under ca 10-15 min ska ha en liten "minilektion" för resten av klassen om det ämne man har valt.
Idag var det våran tur att redovisa och det gick hyfsat bra enligt mig, det är otroligt skönt att ha gjort bort det! Då kan jag bara sitta och lyssna på de andras redovisningar de kommande SOlektionerna :)

1 kommentar:

MATILDA sa...

Alltid härligt att ha gjort bort redovisningar!

Hahah ja verkligen, och han hördes då, tror alla fick blicken på honom efter hockeyn pga hans dialekt+humor ;D

Ja helt klart bästa textraden det där ju, haha!

Jag vill försöka lämna det åt sidan ända till imorgonkväll, men det är ju omöjligt :O "Tänk OM vi förlorar...", "Tänk OM vi vinner..."